For små og mellomstore bedrifter kan det være overveldende å lage en markedsføringsstrategi, ikke minst fordi mange tiltak kan fremstå som både kompliserte og kostbare. Da kan det være smart å ta noen trinn tilbake, for heller å fokusere på de enkle tiltakene som kan gi svært god effekt her og nå.
Enkel profilering skaper kjennskap i markedet
Til å begynne med er det viktig ikke å glemme enkel profilering. Det kan handle om alt fra dekor på biler til plakatoppheng, helt enkelt alt som på en eller annen måte skaper kjennskap i markedet. For en virksomhet med fysiske butikker, kontorer eller showroom vil plakatrammer, plakatoppheng og profilering av fasade være viktig grep.
For håndverkere eller logistikkselskaper er profilering av biler og andre kjøretøy avgjørende, ikke minst fordi de fungerer som rullende reklameplakater både i trafikken og når man er ute på oppdrag. Slik markedsføring kan være ekstra effektiv for lokale selskaper, i og med at den skaper kjennskap akkurat der du kan forvente deg at det finnes flere lignende kunder.
Bruk det digitale markedsføringsbudsjettet på en smart måte
Det er mulig å bruke enorme summer på digital markedsføring, ikke minst når det handler om populære søkeord eller markedsføring til mange mottakere. For mindre bedrifter er det derfor viktig å ha fokus på litt mer uvanlige og spissede søkeord, samtidig som man også prøver å målrette seg mot en mindre og mer relevant gruppe mottakere.
Det finnes mange verktøy som kan bidra til å innsnevre publikummet man prøver å nå, men det viktigste er kanskje akkurat det å tørre å prøve å være så spisset som mulig. Det kan være kjedelig å gi slipp på åpenbart populære søkeord, men med mer spisset kommunikasjon vil du både redusere kostnadene og nå mottakere som virkelig er interessert i akkurat dine produkter og tjenester – uten at det koster en formue.